Ilustracje do kart pracy, źródło: Internet.
WYPOWIEDZENIE, ZDANIE, RÓWNOWAŻNIK ZDANIA
Wypowiedzenie - to grupa logicznie powiązanych
wyrazów (zdanie, równoważnik zdania), która przekazuje zrozumiałą informację.
Wypowiedzeniem może być również pojedynczy wyraz zawierający jakąś myśl (bez
względu na to, czy w tej wypowiedzi jest czasownik osobowy).
Wypowiedzenia dzielą się na zdania i równoważniki
zdań.
Zdanie - to wypowiedzenie, w którym jest
orzeczenie. Zdanie zawsze zawiera orzeczenie (najczęściej w formie osobowej
czasownika).
ZDANIE
- WYPOWIEDŹ Z ORZECZENIEM!
Równoważnik zdania -
to wypowiedzenie, w którym nie ma orzeczenia (w równoważniku zdania orzeczenie
nie występuje), ale zawierające treść zrozumiałą dla odbiorcy.
RÓWNOWAŻNIK
ZDANIA - WYPOWIEDŹ BEZ ORZECZENIA!
CZĘŚCI ZDANIA
Główne części zdania
to podmiot
i orzeczenie.
Orzeczenie - nazywa czynności, procesy lub
stany. Orzeczeniem jest najczęściej czasownik w formie osobowej. Odpowiada na
te same pytania, co czasownik: co robi? co się z nim dzieje?
Podmiot - wykonawca czynności. Podmiotem
jest najczęściej rzeczownik w mianowniku. Podmiot może być również wyrażony
zaimkiem, przymiotnikiem, liczebnikiem, lub czasownikiem w bezokoliczniku.
POZOSTAŁE CZĘŚCI ZDANIA
- Przydawka - to część zdania, która określa podmiot lub inny rzeczownik. Oznacza cechy osób, przedmiotów i zjawisk. Odpowiada na pytania:
jaki?,
jaka?, jakie?
który?,
która?, które?
czyj?,
czyja?, czyje?
ile?,
czego?, z czego?
Przydawka może być wyrażona rzeczownikiem,
przymiotnikiem, liczebnikiem lub wyrażeniem przyimkowym.
np.
miły
chłopiec (przymiotnik)
na trzecim zjeździe (liczebnik)
historia wojny
trojańskiej (rzeczownik)
bluzka z bawełny
(wyrażenie przyimkowe)- Dopełnienie - jest określeniem czasownika, najczęściej uzupełnia treść przekazywaną przez orzeczenie. Odpowiada na pytania wszystkich przypadków (oprócz mianownika):
kogo?,
czego?
komu?,
czemu?
kogo?,
co?
kim?,
czym?
o
kim?, o czym?
Dopełnienie jest najczęściej wyrażone
rzeczownikiem lub wyrażeniem przyimkowym.
np.
odwiedziłam (kogo?) wujka (rzeczownik)
rozmawiałam (z kim?) z ciocią (wyrażenie
przyimkowe)
Dopełnienie może być również wyrażane
bezokolicznikiem. Wówczas odpowiada na pytania: co robić?, co zrobić?
np.
Chciałabym (co zrobić?) wyjść.
Uwielbiam (co robić?) tańczyć.
- Okolicznik - jest określeniem czasownika, informuje o okolicznościach czynności i stanu. Informuje o miejscu, czasie, przyczynie, skutku lub celu danej czynności, oraz o sposobie, w jaki została ona wykonana.
Okolicznik może
oznaczać:
miejsce
- okolicznik
miejsca - odpowiada na pytania: gdzie?, skąd?, dokąd?
czas -
okolicznik czasu - odpowiada na pytania: kiedy?, jak długo?, jak często?
cel -
okolicznik celu - odpowiada na pytania: po co?, w jakim celu?
przyczynę
- okolicznik
przyczyny - odpowiada na pytania: dlaczego?, z jakiego powodu?, przez co?
sposób
- okolicznik
sposobu - odpowiada na pytania: jak?, w jaki sposób?
przyzwolenie
- okolicznik
przyzwolenia - odpowiada na pytania: pomimo co?, wbrew komu/czemu?, na przekór
komu/czemu? [mimo co?, pomimo czego?]
warunek
- okolicznik
warunku - odpowiada na pytania: w jakich okolicznościach (coś się
stało/stanie?), [pod jakim warunkiem?, w jakim wypadku?]
np.
Napiszę list
(kiedy?) pojutrze.
Lampkę ustawię
(gdzie?) na biurku.
Rysujesz (jak?) ładnie.
Idę do kiosku (po
co?) po gazetę.
Piszę (jak?) szybko.
Okoliczniki są
najczęściej wyrażone przysłówkami lub wyrażeniami przyimkowymi.
np.
Mówię (jak?) głośno.
(przysłówek)
Jestem (gdzie?) w szkole. (wyrażenie
przyimkowe)
ZDANIA POJEDYNCZE, ZDANIA
ZŁOŻONE
Ze względu na budowę zdania dzielimy na:
1. POJEDYNCZE
- zdanie pojedyncze to zdanie, które zawiera osobową formę czasownika, może być
różnie zbudowane, ale zawiera tylko jedno orzeczenie.
- zdanie pojedyncze nierozwinięte - jest to wypowiedzenie, które zawiera jedno orzeczenie i podmiot lub samo orzeczenie,
np. Piszę list. Odkurzam.
- zdanie pojedyncze rozwinięte - jest to wypowiedzenie, które zawiera podmiot, orzeczenie i co najmniej jedno określenie (wyraz, który przekazuje dodatkowe informacje o orzeczeniu i podmiocie),
np.
Siostra mojej koleżanki pisze
artykuły do gazetki szkolnej.
grupa podmiotu: Siostra
mojej koleżanki
grupa orzeczenia: pisze
artykuły do gazetki szkolnej
Podmiot i jego określenia tworzą grupę podmiotu.
Grupa orzeczenia zawiera orzeczenie wraz z jego określeniami.
2. ZŁOŻONE - zawiera więcej niż jedno orzeczenie.
np. "Srebrem miga, srebrem błyska,
muszę dar zobaczyć z bliska".
Zdanie złożone składa się ze zdań składowych, które mogą być
połączone spójnikami.
np. Kasia podeszła do taty i złożyła mu życzenia.
I zdanie: Kasia podeszła do taty.
II zdanie: Złożyła mu życzenia.
Zdania składowe
- w zdaniu złożonym mogą być wobec siebie współrzędne lub podrzędne.
- mogą się ze sobą łączyć bez spójników (bezspójnikowo) lub za pomocą spójników:
i,
ale, albo, lecz, więc, aby, ponieważ
- zdanie współrzędnie złożone - zdania składowe w zdaniu współrzędnie złożonym wzajemnie się uzupełniają, ale nie określają się wzajemnie. Jedno zdanie składniowe nie wynika z treści drugiego i może istnieć osobno.
np.
Odrobię lekcje i
pójdę na
spacer z Azorem.
Czytam książkę i
słucham
muzyki.
Kasia ma dziś imieniny, składam jej
życzenia.
Rodzaje
zdań złożonych współrzędnie
określa się po spójnikach, jakie łączą zdania składowe:
1) Łączne - czynności występują w jednakowym czasie i
przestrzeni (czyli współistnieją ze sobą),
np.
Marta lubi pisać
wiersze i czytać książki.
Sławek strzelił gola,
bardzo się ucieszył.
spójniki: ani, i, jak, oraz, ni lub bezspójnikowo (przecinek)
wykres:
2) Rozłączne
- zdania składowe wykluczają się wzajemnie,
np.
Jutro pójdę do teatru albo
do kina.
spójniki: albo, czy, bądź, lub
wykres:
3) Wynikowe
- jedna czynność wynika z drugiej,
np.
Jutro mam sprawdzian z języka polskiego,
dlatego
muszę się uczyć.
spójniki: dlatego, więc, toteż, zatem
4) Przeciwstawne
- czynności przeciwstawiają się sobie,
np.
Kuba był chory, ale poszedł do szkoły.
spójniki: ale, lecz, a, jednak, zaś, natomiast
wykres:
zdanie podrzędnie złożone - jedno ze
zdań składowych wynika z drugiego i nie może bez niego istnieć. Jedno ze zdań
składowych jest nadrzędne, a drugie podrzędne. Zdanie podrzędne określa zdanie
nadrzędne i odpowiada na pytanie wynikające z treści zdania nadrzędnego.
np.
Jem owoce i warzywa, ponieważ są
bardzo zdrowe.
Gdy odrobię lekcje, pójdę z Kubą do
kina.
Spotkałam dzisiaj koleżankę, której dawno
nie widziałam.
Na wykresie zdanie
nadrzędne umieszcza się wyżej niż zdanie podrzędne.
kiedy?
<----------
Gdy obejrzę film, pójdę na spacer z psem.
jaka?
-------->
Przyjechała do mnie koleżanka, której dawno nie widziałam.
1 2
1 - zdanie nadrzędne
2 - zdanie podrzędne
W zdaniu wielokrotnie złożonym podrzędnie,
zdanie nadrzędne może być rozdzielone zdaniem podrzędnym (zdanie podrzędne
znajduje się w środku zdania nadrzędnego).
np.
Pociąg, który stał na peronie, ruszył nagle.
1a 2 1b
Pociąg, który stał na peronie, ruszył nagle.
1a 2 1b
1a - zdanie nadrzędne
2 - zdanie podrzędne
1b - zdanie nadrzędne
Rodzaje
zdań podrzędnie złożonych:
1) Przydawkowe
- jest rozwiniętym w formę zdania określeniem rzeczownika (zastępuje
niewyrażoną przydawkę zdania nadrzędnego).
Odpowiada na
pytania: jaki?, jaka?, jakie?, czyj?,
czyja?, czyje?, który?, która?, które?, ile?, czego?, z czego?
np.
Kupiłem książkę,
która jest bardzo interesująca.
Oglądałem film,
który był bardzo ciekawy.
2) Dopełnieniowe
- jest dopełnieniem rozwiniętym w formę zdania (zastępuje dopełnienie
niewyrażone w zdaniu nadrzędnym).
Odpowiada na pytania
dopełnienia (oprócz mianownika i wołacza): kogo?,
czego?, komu?, czemu?, kogo?, co?, kim?, czym?, o kim?, o czym?
np.
Marek marzy o tym,
aby zdać egzamin na prawo jazdy.
Wiem, że nic nie
wiem.
3) Okolicznikowe
- zastępuje okolicznik niewyrażony w zdaniu nadrzędnym i dopowiada na pytania
okolicznika.
- okolicznikowe miejsca (gdzie?, skąd?, dokąd?, którędy?)
Pójdę tam, gdzie
byłam pięć lat temu.
"Idź tam, gdzie
słyszysz śpiew."
- okolicznikowe czasu (kiedy?, jak długo?, w jakim czasie?, dopóki?, odkąd?)
Gdy odrobię lekcje,
obejrzę film.
Pójdę na spacer,
kiedy przestanie padać.
- okolicznikowe sposobu (jak?, w jaki sposób?)
Bartek rozwiązał
zadanie, stosując najprostszą metodę.
Kasia przyglądała mu
się uważnie.
- okolicznikowe przyczyny (dlaczego?, z jakiej przyczyny?, z jakiego powodu?)
Maciek z powodu
choroby nie przyszedł do szkoły.
Ponieważ pada
deszcz, włożę kalosze.
- okolicznikowe celu (po co?, w jakim celu?)
Trzeba mieć zdrowie,
żeby chorować.
Pójdę do Kasi, żeby
dać jej prezent.
- okolicznikowe przyzwolenia (mimo co?, mimo czego?)
Nic mu nie
wychodziło, chociaż bardzo się starał.
Mimo że Szymon jest
chory, pójdzie jutro na trening.
- okolicznikowe warunku (pod jakim warunkiem?)
Jeśli będę zdrowy,
pójdę do szkoły.
Jeśli będę miał
pieniądze, kupię sobie narty.
4) Orzecznikowe
- jest orzecznikiem rozwiniętym w formę zdania (zastępuje orzecznik zdania
nadrzędnego)
Odpowiada na
pytania: kim jest?, czym jest?, jaki
jest?
np.
Tort był taki
smaczny, że wszyscy poprosili o dokładkę.
Człowiek jest tym,
kim chce być.
5) Podmiotowe
- zastępuje lub uzupełnia podmiot zdania nadrzędnego
Odpowiada na
pytania: (kto?, co?)
np.
"Kto pod kim
dołki kopie, ten sam w nie wpada."
Kto się uczy, ten
osiąga dobre wyniki.
Ze względu na cel
wypowiedzi zdania dzieli się na:
- oznajmujące - to zdanie, w którym nadawca zawarł jakąś informację, myśl, swój sąd o czymś, powiadamia o czymś. Zdanie oznajmujące kończymy kropką.
np.
Jutro jedziemy do ZOO. Jutro pójdę do kina. Ładną mamy dziś pogodę.
- rozkazujące - to zdanie, którego nadawca ma na celu spowodowanie określonej czynności: wydaje rozkazy, nakazy, polecenia. Zdanie rozkazujące kończymy wykrzyknikiem (!).
np.
Uważaj!, Przestań hałasować! Umyj się natychmiast! Stój!
- pytające - za pomocą zdania pytającego wyrażamy niewiedzę. Stosujemy je w celu uzyskania odpowiedzi, wyjaśnienia. Zdanie pytające oznaczamy pytajnikiem (?).
np.
Czy Tomek może iść ze mną do kina?, Jak się dzisiaj czujesz? Dlaczego jesteś
niegrzeczny?
- wykrzyknikowe - odzwierciedla uczucia. Zdaniem wykrzyknikowym może stać się każde zdanie (oznajmujące, rozkazujące, pytające), jeśli przez odpowiednią siłę głosu wyrazimy uczucie towarzyszące wypowiedzi. W piśmie wystarczy zastosować wykrzyknik (!).
np.
Jest mi przykro!, Ależ jesteś niegrzeczny!
Źródło:
A. Klimowicz, Teraz Polski. Podręcznik do kształcenia literackiego, kulturowego
i językowego dla klasy czwartej i piątej szkoły podstawowej, Wyd. Nowa Era,
Warszawa 2013 / 2015, S. Stolarczyk, J. Polski, Sprawdzian szóstoklasisty.
Korepetycje, Wyd. Lingo sp. j., Warszawa 2015, D. Stopka, Gramatyka w szkole
podstawowej, Wyd. GREG, Kraków 1998,
http://zapytaj.onet.pl/Category/002,010/2,6970713,Rodzaje_zdan_zlozonych_z_przykladami.html
http://zapytaj.onet.pl/Category/002,010/2,6970713,Rodzaje_zdan_zlozonych_z_przykladami.html
Materiał świetnie przygotowany. Uczę dzieci w edukacji domowej (a nie jestem polonistką) - bardzo mi pomógł uporządkować wiedzę. Bardzo dziękuję!
OdpowiedzUsuń